Saturday, January 31, 2009

Manusia - Eh, dah subuh...


Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini....awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla..... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? .

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh,panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!



Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran... .
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh.... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? .

Manusia -Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2.... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. ... (kalau sempatla)



Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah,berpalinglah dari jalan itu .
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia ? Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA,kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1. Anda - Patutke anda hanya berdiam diri tanpa sebarang rangsa sangsi...
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal
3. Syaitan - Tak payah

** cerita dan dialog diatas sekadar untuk pengetahuan untuk uols semua...sama2 la kita muhasabah diri...renung2 kan dan selamat beramal....=)

12 hati berbisik:

Ecah said...

syaitan vs malaikat.. biasa dah kita dengar nih.. yang sorang menasihat yang sorang menggoda.. hehe mane satu nak buat keputusan.. semoga yang membacanya dapat membuat pilihan yang baik jangan hanya niat di hati tapi dengan perbuatan..

apisz said...

Bgn! bgn! dah subuh! =)

B..alang said...

Tq .. for mengingatkan ...

dakgilachoc a.k.a nani said...

aduh dik..mcm terkena batang idung akak jer...ahahaha...ampon..kena insap neh..hiks...walaaaa...:(

btw,update new url akak k..dakgilachoc.blogspot.com..tq..

my qaseh said...

Thanks 4 the gud info..

Pssst :Akk dh courier brg pg td..hope sok smpai lah yea..sowi lambt

Dee said...

sy pun sama liat no bangun subuh..harus insap ni..

lieya shayunk said...

to kak ecah: harapannya cmtu lah akk...sama2 la kite brbuat kbaikan...n jgn melakukan kjahatan...

lieya shayunk said...

to apisz: bgun dah...........;p

lieya shayunk said...

to B.alang: same2..=)

lieya shayunk said...

to kak nani: xpe akk...ada msa lg utk bertaubat...hehe...

ok2 lieya dh tkr url bru akk..hiks...
macih coz mngingatkan daku...hehe...

lieya shayunk said...

to my qaseh: maceh akk..ala xpe lbt pn..lieya x kisah lah..lam ati x sbo benornya...ahaks....

lieya shayunk said...

to kak dee: kite serupa la akk...kdg2 tu trbabas jgk...hik3...;p